Teju katrs piektais Latvijas iedzīvotājs jeb 18% pēdējā gada laikā ir izmantojuši auto nomas vai koplietošanas pakalpojumus Latvijā vai ārzemēs, liecina auto nomas un pilna servisa līzinga uzņēmuma “Avis” pētījums.
Ievērojami biežāk nomas auto izmantojuši gados jaunāki cilvēki līdz 29 gadiem – 35%, savukārt vecuma grupā pēc 50 gadiem – vien 9%.
Interesanti, ka katrs desmitais nomu izmanto kā iespēju testēt jaunus automobiļu modeļus.
“Dati liecina, ka gados jauni cilvēki arvien biežāk izvēlas būt neatkarīgi un neiegādājas automobili savā īpašumā, bet izmanto nomas vai koplietošanas pakalpojumu brīžos, kad nepieciešams pārvietoties.
Visticamāk, šī tendence ir saistīta arī ar finansiālo pusi un vēlmi maksāt, kad tiešām nepieciešama pārvietošanās, nevis rēķināties ar konstantiem ikmēneša izdevumiem,” uzskata “Avis” Līzinga departamenta vadītāja Daina Kantāne.
Iedzīvotāji nomu izmanto arī kā iespēju testēt dažādus auto modeļus
Interesanti, ka aptuveni desmitā daļa auto nomu izmanto kā iespēju izmēģināt dažādus automašīnu modeļus (11%), kā arī doties vietās, kur nav iespējams nokļūt ar sabiedrisko transportu (10%). 9% aptaujāto nomā automobili, jo pašiem tas nepieder, savukārt, 8% – saskata nomā finansiālu izdevīgumu, jo nav nepieciešams iegadāties un uzturēt savu auto.
Lielākā daļa tomēr paši ir arī automobiļa īpašnieki un auto nomas pakalpojumus izvēlas brīžos, kad nepieciešams transporta līdzeklis, kamēr personīgais auto nav pieejams (49%).
Kā jau minēts, biežāk koplietošanas vai nomas auto izmantot izvēlas gados jaunāki cilvēki – vecuma grupā no 21-29 gadiem trešdaļa jeb 35% ir izmantojuši auto nomu pēdējā gada laikā. Tieši jaunieši īpaši novērtē iespēju izmantot automašīnu īstermiņā, bez papildu saistībām – tā atzīmējuši 66% no tiem aptaujātajiem, kas norādījuši, ka ir studenti.
Svarīgākais – izmaksas un auto tehniskais stāvoklis
Izvēloties auto nomas pakalpojuma sniedzēju, iedzīvotāji prioritāri skatās uz cenas piedāvājumu. Tas ir svarīgākais kritērijs 71% respondentu. Teju pusei (41%) ir būtiski izvērtēt piedāvāto automašīnu tehnisko stāvokli, kā arī trešdaļai (34%) uzzināt citu cilvēku, radu vai draugu ieteikumus un atsauksmes. Ceturtā daļa uzmanību pievērš arī apkalpošanas kvalitātei.
Visbiežāk par nomas pakalpojumiem iedzīvotāji informāciju iegūst mērķtiecīgi to meklējot interneta vietnēs, šādi norāda trešdaļa respondentu. Savukārt līdzīgs sadalījums veidojas starp tādiem informācijas iegūšanas avotiem kā draugu, radu, paziņu ieteikumi (24%), sociālo mediju vietnes (23%) un auto nomu vai koplietošanas uzņēmumu mājaslapas (22%).
Ārzemēs nomā auto, lai izbaudītu brīvību
Ārzemēs lūkoties pēc auto nomas pakalpojumiem motivē vēlēšanās būt neatkarīgiem no citiem transporta veidiem vai apstākļiem, kā atzīmējuši vairāk nekā puse (53%) no respondentiem, kas izmanto auto nomu ārzemēs. Trešdaļai – 36% ir bijis nepieciešams doties vietās, kur nekursē sabiedriskais transports un tikpat norāda, ka nomas auto ļauj ceļot komfortabli.